"Det borde finnas regler"

Titel: Det borde finnas regler
Författare: Lina Arvidsson
Antal Sidor: 316

Boken handlar om en tjej som heter Mia och hennes bästa kompis Mirjam. De bor i en liten håla som de tycker är skittråkig för att det aldrig händer nånting. De går i 8an och längtar tills de får börja gymnasiet för då får man åka iväg till en annan stad. Mirjam har en crush på en snubbe som heter Per som är typ 40. Mia och deras andra kompis Karl tycker det är läskigt och de bestämmer sig för att kartlägga Pers liv, spionera på honom för att kunna sätta dit honom. Men det säger de ju inte tills Mirjam, då skulle hon bli skitsur. 
 
Alltså, den låter ju ganska ytlig och så. Men jag tycker faktiskt att den var jättebra. Väldigt tänkvärd. Den är verkligen träffsäker och beskriver exakt hur det är att vara 14 år, osäker och att inte passa in. Men den är så skön på nåt sätt, humoristisk men allvarlig på samma gång. Och jag älskar att personerna i boken bara är dem själva så som de är, utan att försöka passa in. De flesta ungdomsböcker jag läst är så awkward på nåt sätt, för författarna har blivit så mossiga att de glömt hur det är att vara ung. Men denna boken kändes äkta. (Jag skulle nog jämföra den med Katarina Von Bredows böcker.) Jag sträckläste den!
 
Betyg:
Dålig - Bra - Bättre - Bäst
 


Kommentarer


Här kan du skriva kärleksbrev till mig:


Namnet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte för allmänheten, vettö)

URL/Bloggadress (så att jag kan stalka dig):

Skriv ditt kärleksbrev här:

Trackback
RSS 2.0