Vore skönt om jag var dansk

Ett kapitel i min danska skolbok har tagit mig tre dagar att ta mig igenom. Har två kapitel kvar och bara två dagar på mig. Plus att jag har två kapitel i den engelska boken att läsa. Jag skulle gärna vilja skumma igenom sidorna för att hitta det viktigaste, men det funkar liksom inte när man måste översätta samtidigt som man läser. Det tar ju 100 år längre tid än vad det skulle ha gjort om det var på svenska. Det jobbigaste är i början, det går lite lättare när man kommit in i det. Det blir lite skojfriskt ibland när man tror att ett ord betyder något, för att det låter likadant på svenska, så betyder det egentligen nåt helt annat. Så har man läst det som om det vore det andra ordet ett tag innan man märker att det inte går ihop.
 
Nåja. Räddningen är ju att den är ganska intressant. :)
 
Jag kommer drömma på danska när denna kursen är över. Just sayin'.
 
 


Kommentarer


Här kan du skriva kärleksbrev till mig:


Namnet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte för allmänheten, vettö)

URL/Bloggadress (så att jag kan stalka dig):

Skriv ditt kärleksbrev här:

Trackback
RSS 2.0