Vi har besökare i dammen

Vi har finbesök hemma i vår damm, i form av en liten flock kanadagäss. Fast finbesök är väl lite att ta i kanske, våldgäster snarare. Det verkar nämligen som om de har flyttat in.
 
Tre vuxna är det. En av dem har fem ungar, den andra har två och den tredje vet jag inte vad den håller på med. Antingen har den inga egna ungar, eller så är den bara lat och låter en av de andra ta hand om dem. Eller så är den pappa till alla barnen, vad vet jag? Jag inte är så bra på det där med deras tankar om rimliga familjeförhållanden, med regler kring hur många fruar en gås får ha, osv. Det kanske är helt normalt för en mansgås att chilla runt med sina två familjer utan några hard feelings fruarna emellan. Eller så är det inte det. Kan ju inte direkt fråga dem. 
 
Jag vet inte hur gäss brukar bete sig när de är på besök nånstans, men just dessa gäss är inte så rumsrena. De bara skiter ner hela området runt dammen. Tacksamt säger jag bara, tacksamt. 
 
Sociala är de inte heller. När jag kom ner för att fota dem så simmade de iväg som om de hade eld i baken. Tror dock att de flesta tycker det är en aning obehagligt när det kryper omkring en främling i buskarna och fotar ens barn vid läggdags.  Men ändå! Hann ju undra lite om jag luktade illa eller nåt... 
 
Bildbevis: 
 
 
 
 
Så. Förutom att de är osociala och icke rumsrena så är de väl ganska söta, va? Små luddiga fjunbollar. ♥
 
 
 
 
 


Kommentarer


Här kan du skriva kärleksbrev till mig:


Namnet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte för allmänheten, vettö)

URL/Bloggadress (så att jag kan stalka dig):

Skriv ditt kärleksbrev här:

Trackback
RSS 2.0