Barnläger på gräfsnäs 2012

Mummu och moffa skulle till gräfsnäs och ha predikningar på barnlägret, så de frågade om jag och Jonna hade lust att vara ledare. Självklart! Jonna har varit där innan, men inte jag, så det var ju lite schpännande :) Vi skulle vara stugvakter, alltså ha lite koll på barnen så att de inte försvinner och annat mystiskt. Och så skulle vi fixa olika aktiviteter och så för dem på dagarna. Tur att det bara var 16 barn, för det blev mycket roligare så här när man kom ihåg allas namn och så. Och vi fick ju mer tid att se alla barn liksom. :)

Lägret var under 4 dagar, och vi började tidigt, klockan 8:00. (Eller det är inte så tidigt för mig i vanliga fall, men man kanske inte lägger sig så tidigt på läger, eh heh.) Då var det frukost för ledarna och genomgång av dagens schema. Sen gick vi till stugan för att väcka barnen klockan 9:00. Sen var det morgonjympa, inte så jobbigt som det låter. Vi gjorde en liten dans till en sång, och sen hissade vi flaggan och sjöng lägersången innan barnen fick frukost. Efter frukosten var det stugstädning som gällde, och där kan jag säga att barnen var riktigt pedantiska, för det skulle bedömas och så fick den vinnande stugan pris på kvällen. Till och med mattfransarna rätade de ut! Klockan 11:00 var det bibeltimme (det var ett kristet läger) och det är där min mormor och morfar blandas in. De pratade om sina grejer och barnen satt riktigt koncentrerat och lyssnade, med tanke på att många av dem var under 7 år. :) Efter bibeltimmen var det lite fritid, då gick vi oftast till stugan och chillade babo. När det var dags för lunch så blåste ledaren i en visselpipa. Haha, så gulligt, alla barnen fick eld i rompan och sprang mot matsalen. När vi ätit så öppnades kiosken, jag och Jonna fick hjälpa till där flera gånger. Den var en sån där söt, rund liten stuga med en lucka som vi stod bakom. Och så fick barnen säga: "En sån, två såna..." så la vi godiset i en liten minipåse. Hihi. :)
Sen minns jag inte riktigt hur vi fördrev tiden fram till middagen klockan 17:00, men det var antagligen lite olika aktiviteter och lekar och annat skojsigt. Efter middagen var kiosken öppen igen. Jag åt mer godis på lägret än vad jag gjort på länge, fick några finnar som straff... Ajsing bajsing.
På kvällarna hade vi roliga timmen, då var det lite tävlingar och vi fick veta vilka som vunnit stugstädningen. Och så fick vi se "campnews", det var lite filmsnuttar som ledaren gått omkring och filmat under dagen. Sen grillade vi på kvällen och delade ut brev som alla skrivit till varandra under dagen. Och så fanns det en låda som de kallade "hutiluslaatikko" (typ "slarvlådan" på svenska) där vi skulle lägga grejer som folk slarvat bort. För att få tillbaka sin sak så var man tvungen att utföra nåt straff som de andra kom på. Jag höll hårt i mina grejer, hade ingen större lust att bli förnedrad! 8)

Det roligaste som jag kommer ihåg är en kväll, så skulle vi natta barnen lite tidigare eftersom vi skulle ha nattvandring. De blev lite tjuriga för de ville ju "smyga". Så gulliga, de frågade varje kväll om de fick smyga, och vi bara: "Eh, nej... men smyg på! Men säg för fasiken inte att vi vet om det om ni blir påkomna, då blir det smisk!" Men i alla fall, så skulle vi lägga dem lite tidigare den kvällen, så vi fick ljuga ihop det lite om att vi var jäää-hättetrötta för vi var uppe så länge kvällen innan. Preciiis när de äntligen somnat så kom ledaren och knackade på och sa: "Ni måste skynda er, det har hänt nåt!" Ungarna klev förvirrat i sina skor och traskade bort till matsalen. Då smet jag och Jonna iväg till våran station i skogen, så vi var inte med där inne med barnen, men mummu ska tydligen ha kommit dragendes med en historia om att mattanterna blivit ledsna för att ingen tackat dem för maten, och så sa hon att de hade stuckit iväg för det, så vi skulle gå till skogen och leta efter dem. När de kom till skogen så stötte de på våra stationer, där jag och Jonna var skulle de svara på några frågor. Sen följde vi med dem till den sista. Där var mattanterna, iförda tomtedräkter och sjungandes på julsånger. Sen serverade de risgrynsgröt. Haha... Ungarna var lagom förvirrade och vinglade sen tillbaka till stugorna klockan 01:00.

 

En annan grej var ju också att det var några killar som fick tag på vattenbalonger... De tyckte det var skitkul att bombadera tjejerna i våran stuga hela tiden. Fönstrerna också. Och jaga oss med dem, så att det skvätte in och blev alldeles blött i hallen. Eh, ja. En av "våra" tjejer började gråta flera gånger, stackarn. Så vi gick och klagade till Jonas, ledaren. Han frågade om han skulle ge dem ett "straff" eller om vi skulle hämnas. Gissa vad vi valde? Hämnd. Vi fick en extranyckel till deras stuga så gick vi in dit under tiden när de hade filmkväll och hällde massa löv och kottar och annat skit i deras täcken och kuddar. Ganska busigt. De var inte så glada på oss sen, men vi hade i alla fall Jonas på våran sida, haha :D

Ja, jag behöver ju inte skriva en hel roman utan att ni ska fatta att det var riktigt kul! Nu kommer lite bilder också, :)

 


En välkomstskylt, eller nåt :3



En lek där man skulle gå med en sked i munnen och ha ett ägg balanserandes i skeden. ^^



Jag och Jonna visar upp våra miket brunbrända ben. (Det var så illa att jag bländade mig själv!)


Jonas var populär på lägret. Fast det var nog mycket min och Jonnas förtjänst. Vi tyckte nämligen att det var ganska kul att skicka brev till honom och fråga allt från om han gillade makaroner till vad han använde för parfym och diverse antydningar på att han borde ta sig en dusch... Eh heh. Miket snälla. :)

 


Priscila, Jonnas kusin. Världens sötaste unge! ♥

 


Jonna och Olivia. Knasbollar #1 och #2

 

Hahaha, Jonna är så söt ♥

Jahaja. Det blev ju inte världens kortaste det här. Men jag tror ni förlåter mig, hihih! Puss på rompan tills vi hörs igen ♥


Kommentarer
moffa

väl skrivet,lätt att läsa,inga utlänska ord förutom-hutilus laatikko.Bra Anna!!

2012-06-19 @ 20:00:05
Jonnisch

Hahaha, wiii, då drar jag med dig på ungdomslägret också! Svaret ne jär oacceptabelt!

Känner att jag alltid blir jättefin på bild. HAHA

2012-06-19 @ 20:16:56
Anna

Moffa: Tack! :D

Jonnisch: Haha kanske det kanske!! :D Undrar var det beror på, unga dam?!

2012-06-19 @ 21:28:11
URL: http://annanykom.blogg.se/


Här kan du skriva kärleksbrev till mig:


Namnet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte för allmänheten, vettö)

URL/Bloggadress (så att jag kan stalka dig):

Skriv ditt kärleksbrev här:

Trackback
RSS 2.0