Första veckan på högskolan

Ää-häntligen fredag! Det har varit en väldigt lång vecka, men det har samtidigt gått sjukt fort. Det har varit roligt och jobbigt. Allt på samma gång.
 
Första dagen var jag meganervös. Det var tur att jag hamnade i samma klass med Michelle, som jag kände lite sen innan. Hon gick klassen över mig i gymnasiet, och så hängde vi tydligen i samma forum på ifokus. Det visste ju inte jag, förrän hon kände igen mig. Och nu går vi som sagt samma klass i högskolan. Det hade varit himlans jobbigt att vara nervös själv kan jag säga.
 
Första dagen ville de skämma ut oss lite, så vi skulle gå i ett långt led och hålla i ett rep. Dagisfasoner. Det var väl bra med rundvisning i stan för de som flyttat hit. Men vi som är boråsare tappar ju inte bort oss, så vi släppte repet och gick jämte bara, men då blev det fart på faddrarna: "Håll i repet, håll i repet!". Kändes ju extra kul när de andra grupperna undrade varför vi fortfarande gick med repet på eftermiddagen... Haha. Sen höll vi på med lite olika lekar och sånt resten av dagen.
 
Andra dagen blev det full rulle med föreläsningar på en gång. Och så ska man ju försöka hitta till alla olika salar man ska vara i också. Oftast känner man sig dum när man väl har hittat fram för det var så enkelt, men man känner sig så liten när man går runt och inte ens vet om man är i rätt hus och letar. Men som första dagen, jag skulle hitta till ett ställe som kallas ljusgården, där de har kylskåp och micros för dem som tar med sig mat hemifrån (blir ju svindyrt att köpa mat varje dag). Jag hade fått vägbeskrivning av en som går andra året där. Hon skrev bara "upp för trappan och så direkt till vänster"... fast det fanns tre trappor att välja på. Och så var det ingen som visste vart det låg heller, när jag frågade. Men den sista jag frågade sa; "Ja, du är här!" jag tittade mig runt och bara; "vart är kylen då? Eh heh...", så var det en dörr till. Och det fula är att jag hade gått förbi där hundra gånger. Gött.
 
Köpte två av kursböckerna begagnat av folk som läst färdigt sina kurser. Det är ju najs, för de är ju inte direkt billiga. Den dyraste kostar 670 som ny, på det billigaste stället. Den ska jag köpa på torsdag av en som bor i Göteborg men som kommer till Borås ibland. Hoppas han kommer nu då, han har inte svarat på vart vi ska ses än. Nåja, annars får jag väl kopiera från utlåningsexet i bibblan, eh heh... busigt. Det värsta med kurslitteraturen är att det är 1300+ sidor sammanlagt, bara för denna kursen. Som sträcker sig till november nån gång. Inte liiite att läsa. En av böckerna är på danska också. Inte världens lättaste i början, men det blir lättare när man läser högt. Får passa mig för att läsa den på offentliga platser, för då blir jag väl intagen nånstans. Det allra värsta är att vi har tenta redan den 21 september. Ååh, och så trodde jag att man verkligen måste läsa det som hör till en viss föreläsning innan man kommer dit. Satt och dog lite över 80 sidor statistik och bibliotekshistoria halv 9 på kvällen. Men sen sa några tvåor att man inte behöver det, bara man lyssnar och antecknar så räcker det med att man läser till tentan. Det kunde jag väl ha räknat ut själv.
 
Första kursen, biblioteks- och informationsvetenskap, är ganska jobbig. Och jag fattar ingenting på föreläsningarna. Lite mer när jag läser om det, men verkligen ingenting annars. Massa tjafs om gamla dokument och om vad ett dokument är. Lagom skumt. Jag undrade bara vad jag har gett mig in i. Men jag tror vi har listat ut deras baktanke med att ha den kursen först; nämligen att de vill gallra ut alla eventuella avhoppare i början. Att de testar vilka som klarar trycket liksom.
 
Förutom den kursen så har vi väldigt intressanta föreläsningar faktiskt. Och så en trevlig inspirationsföreläsning med en bibliotekarie. Den var direkt efter den förta föreläsningen i B&I, så jag kände att det spelar ingen roll hur jobbigt det är, det är värt det! Jag tycker det verkar jättekul att jobba som bibliotekarie, så det var verkligen kul att höra henne prata om det.
 
Nu ska jag läsa lite Harry Potter och smaska lite mörk choklad och russin som mamma så snällt hade köpt och lagt på min plats vid köksbordet (eller min och min, men min dator är där så det är min plats) när jag kom hem. ♥ Heeeelg!
 
Ibland är det kul att fota sig själv när man väntar på bussen. Och i bland är det dessutom bra väder så då vore det ju dumt att inte ta tillfället i akt. 8)
 
 


Kommentarer


Här kan du skriva kärleksbrev till mig:


Namnet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte för allmänheten, vettö)

URL/Bloggadress (så att jag kan stalka dig):

Skriv ditt kärleksbrev här:

Trackback
RSS 2.0